Drugsinfo

Alles over drugs, risico's en gezondheid

Antwoord

Categorie
Drugs algemeen
Ingestuurd op
1-dec-2017

Vraag:

Wat is het serotoninesyndroom?

Antwoord:

Het serotoninesyndroom wordt veroorzaakt door een te hoog serotoninegehalte in het centrale zenuwstelsel. Serotonine is een neurotransmitter die in de hersenen werkt op emoties, seksuele functies en honger en dorst. Wat voor effect het serotoninesyndroom heeft op mensen is afhankelijk van welke drugs en de hoeveelheid drugs zij gebruikt hebben.

Wat vergroot de kans op een serotoninesyndroom?

  • Het gebruik van grote hoeveelheden XTC, of het combineren van XTC met speed, coca├»ne, of andere drugs
  • Het combineren van XTC met AD(H)D medicijnen (dexamfetamine, Ritalin) of L-tryptophaan (tijdens XTC gebruik in plaats van erna)
  • Het combineren van XTC met MAO-remmers, dit is levensgevaarlijk.

Niet iedereen ervaart serieuze symptomen, maar soms kunnen de effecten onvoorspelbaar en zelfs levensbedreigend zijn.

De vroege, milde tekenen van het serotoninesyndroom zijn gelijk aan de reacties die sommige mensen hebben wanneer ze middelen als XTC gebruiken of als ze gewoon lang achter elkaar hebben staan dansen.

We hebben het bijvoorbeeld over zweten, opgewonden zijn, grote pupillen, rillen, snelle hartslag en snelle ademhaling. Voor de meeste mensen zijn deze klachten niet al te ernstig.

Wanneer het noodzakelijk is om medische hulp te zoeken, moet je denken aan de volgende klachten: koorts, onrustig, gejaagdheid, angst/verwarring, ongewone, krampachtige spierkrampen in armen en/of benen en stijve spieren.


Zoek opnieuw
Stel je vraag