Drugsinfo

Alles over drugs, risico's en gezondheid

Antwoord

Categorie
GHB
Ingestuurd op
1-nov-2017

Vraag:

Kun je na GHB-gebruik ontwenningsverschijnselen krijgen?

Antwoord:

Ja, iemand die dagelijks gebruikt kan in een patroon terecht komen waarin hij om de paar uur wil of moet gebruiken om trillingen, slapeloosheid of angsten te voorkomen. Dit zijn ontwenningsverschijnselen. Dat wil zeggen dat het lichaam gewend is geraakt aan GHB en daarom protesteert als het niets meer krijgt.

Als iemand maandenlang in dit patroon blijft gebruiken, kunnen bij het stoppen heftige en gevaarlijke ontwenningsverschijnselen ontstaan, zoals een epileptische aanval of delirium. Bij sommige mensen gebeurt dit al na een kortere periode van intensief gebruik.

Het is daarom belangrijk dat mensen die dagelijks gebruiken met professionele begeleiding afkicken. Deze begeleiding wordt gegeven bij een instelling voor verslavingszorg.


Zoek opnieuw
Stel je vraag